sunnuntai 27. marraskuuta 2016

Kasvuni myyjäksi

Aloitin fysioterapeuttiopiskelut 2,5 vuotta sitten. Muistan vieläkin sen jännityksen, minkä aamulla kohti Kuntokatua kävellessä tunsin. Mua jännitti se uusiin ihmisiin tutustuminen sekä "esiintyminen" eli se, että kun aukaisen suuni niin yli 30 ihmistä tuijottaa mua, kääk! 

Nyt välillä huvittaa se oma jännittämisen määrä, vaikka ei siitä ihan kokonaan ole eroon päässyt. Mutta olen kasvanut ja kehittynyt, olen joutunut poistumaan omalta mukaavuusalueeltani niin monta kertaa, että olen mennyt laskuissa sekaisin ja mukavuusalue on kummasti laajentunut. Silti uusien haasteiden edessä meinaa lipua sinne mukavuusalueelle ja mielellään sinne jäisi. 


No miten ne Proakatemian perinteiset Myyntipäivät sitten liittyy näihin kokemuksiin ja tuntemuksiin...Myyntipäivät on tiiminäyttö, johon kaikki Proakatemian tiimit osallistuvat (paitsi valmistuvat, jotka hääräävät opinnäytetyöseminaarien parissa tai ovat Final campin merkeissä toisella puolen maapalloa). Myyntipäivän  toimeksiannot tiimit saavat kaikki yhtäaikaa ja toimeksiannon täytyy olla valmiina parin päivän sisällä. Nimensä mukaisesti Myyntipäivillä myydään, mutta toimeksiantoja voi olla myös useita. Tänä vuonna myytiin lahjakortteja, buukattiin myyntitapaamisia sekä suunniteltiin digimarkkinointikampanjaa. 

Myyntipäivät sai alkuun karvani nousemaan pystyyn ja ajattelin, että ihan kamalat kolme päivää tiedossa. Pitkiä päiviä, väsyneitä ihmisiä ja miten mä fysioterapeuttiopiskelijana osaan mitään myydä. Kierrän feissarit kaukaa ja kaikki ostoskeskusten kampanjaihmisetkin ohitan tylysti sanomatta mitään tai olen opetellut hyviä lausahduksia valmiiksi, joilla kohteliaasti ohitan heidät. Klassiset "Kyllä, mulla on jo sähkösopimus teidän kanssa!" -  ja "Kyllä, olen jo kuukausilahjoittaja!" - lausahdukset on tullut heitettyä kauniisti hymyillen. Eli miten mä sitten myisin, kun itsekään en pysähdy ostamaan...

Onneksi ennen Myyntipäiviä oli ollut pajoissa asiaa myynnistä ja muutamista lainalaisuuksista mitä esim. ständimyynti pitää sisällään. Toimeksiannon esittelyn jälkeen tiimissä jakaannuttiin hoitamaan eri osioita. Mä valitsin face2face - myynnin, koska ajattelin sen olevan mun juttu. Ständillä oli tullut oltua edellisenä viikonloppuna Koskikeskuksessa ja se oli kivaa hommaa, puhua mukavia ja jakaa flyereita...
niinpä niin, mutta face2face  - myynti ei sit ollutkaan niin helppo juttu...Eka ilta tuli oikein urakalla mainostettua toimeksiantajaa, ja mainostamisesta ei mitään provikkaa ollut tiedossa, vain myynti ratkaisee. Illalla väsyneenä mietin, että mitähän ihmettä mä teen väärin, ku muu porukka oli kuiten saanut tuloksiakin aikaan? 

Tässä vaiheessa projektipäällikkö ja tiimi astuivat kuvioon. Slack lauloi myynnin lainalaisuuksia ja tiimin kovimmat myyntitykit antoivat vinkkejä, et miten sitä kauppaa tehdään. Projektipäällikkö käski kaikkien lukea uudestaan myynnin lainalaisuudet dian ja miettiä, että missä kohtaa oma toiminta menee metsään. Ja sieltä diojen ja myyntitykkien vihjeiden keskeltä löytyi mun myynnin punainen lanka...

- Pysäytä asiakas.
- Luo asiakkaalle tarve ostaa tuote, eli kartoita, kartoita, kartoita. 
- Pyydä kauppaa eli klousaa.
- Älä luovuta ekaan EI sanaan.
- Asenne omaan tekemiseen.

Toisin sanoen puhu, kuuntele ja taas puhu. Sinnikkyys palkitaan, kun sen on tehny hienovaraisesti. Liian aikaisin tehty klousaus saattaa vesittää myynnin, mutta ilman sitä ei kauppaa synny. 

Toisena myyntipäivänä koin sitten näiden oppien ja myyntitykkien esimerkin nähtyäni heräämisen myyjänä. Myyntitilannehan on kuin 2 vuotta koulussa opeteltu ja työharjoitteluissa käytetty vuorovaikutustilanne ja siinä koen olevani hyvä. Osaan kuunnella asiakasta ja perustella miksi hänen pitäisi liikeharjoitteita tehdä. Fysioterapeuttinen myyminen on hieman erilaista, myydään ajatus asiakkaan päähän ja toivotaan sen kantavan hedelmää. Mitä paremmin myyty ajatus, sitä todennäköisemmin asiakas tekee liikeharjoitteita. Summa summarum, mä osaan siis myydä.

Vaikka kehittymiseni myyjänä myyntipäivien aikana oli valtavaa, en silti sanoisi olevani myyntitykki. Monta asiaa myynnissä olisin voinut tehdä toisin. Jokaisesta tapauksesta sai lisäoppia omaan toimintaan ja nyt on vasta myynnin siemen kylvetty. Miten se tästä eteenpäin kasvaa, on mun käsissä...ja veikkaan, että siellä mukavuusalueen ulkopuolella joutuu vielä paljon viettämään aikaa.

Kantava voima myyntipäivissä oli kuitenkin tiimi ja projektipäällikkö. Tiimin keskinäinen positiivinen hyvä pöhinä, toisen tukeminen ja kannustaminen sekä projektipäällikön pelinlukutaito oli meidän työskentelyn kantava voima. Projektipäällikkö näki, että mikä toimii ja mikä ei ja sotasuunnitelmia muuteltiin sen mukaan. Kenellekään ei annettu mahdollisuutta jäädä murjottamaan epäonnistumisten jälkeen vaan tsempaten ja onnistumisten kautta nostatettiin fiilistä.

Innolla odotan mitä näiden myyntipäivien annilla vielä saadaan tiimin kesken aikaan. Huikeita kasvukokemuksia oli mukava seurata myös muiden osalta.  


Hyvä Motive!





1 kommentti:

  1. Oi miten hyvin kiteytetty!! Oli ilo olla tässä kasvutarinassa mukana!

    VastaaPoista